Mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän? Pieni kotitonttu ajatteli istuessaan pienessä häkissä kärppäjoukon keskellä. "Sen siitä saa, jos nukahtaa metsään aukealle paikalle", tonttu mietti murheellisena. Tontun istuessa häkissä kärpät kiistelivät siitä mikä tonttu oli ja kelpaisiko hän syötäväksi. "Eivätkö kärpät ollenkaan kunnioita meitä tonttuja?" tonttu ajatteli ihmeissään. "Mehän olemme auttaneekin niin monta kärppää pois ansasta, etten edes pysty pitämään heistä lukua. Jos vain osaisin edes puhua heidän kieltään, voisin yrittää selittää heille kuka ja mikä olen. Toivottavasti muut tontut tulevat etsimään minua ja huomaavat maassa kamppailun jälkiä. Jos he nyt edes löytävät sinne missä olin nukkumassa. Isäntäperheenikin varmaan ihmettelee missä olen. Varsinkin silloin kun he huomaavat ettei kukaan ole siistinyt heidän kotinsa nurkkia. Jos selviän täältä takaisin minun täytyy tehdä kaksinkertaisesti hommia jotta isäntäperhe olisi tyytyväinen. Harmillista kun tontut eivät osaa puhua ihmisillekään. Silloin voisin selittää isäntäperheelleni miksi siellä oli niin likaista. Ja kuka nyt vahtii ettei hevosille tule sairauksia tai että ne saavat tarpeeksi ruokaa. Sikojakaan ei ole vielä kunnolla ruokittu ja hoidettu. Miten he oikein pärjäävät ilman minua. Kärpäktään eivät näytä järin ystävällisiltä. Mitäköhän ne oikein aikovat. Ne vilkuilevat tänne niin ahnaan oloisesti... Tontun miettiessä näitä asioita kärpät olivat vihdoin päättäneet mitä tehdä tontulle. Tontun vielä miettiessä tekemättömäksi jääviä tehtäviä, kärpät lämmittivät vettä padassa ja veden ollessa tarpeeksi lämmintä ne kolkkasivat tontun. Puolen tunnin päästä maailmassa oli yksi tonttu vähemmän. Tontun ystävät eivät milloinkaan saaneet tietää mitä tontulle tapahtui. He etsivät tonttua joka paikasta, mutta eivät löytäneet tätä mistään.

 

-Sanna